Petycja w sprawie wysyłki żywych ptaków przez Pocztę Polską

grafika do petycji w sprawie wysyłki żywych ptaków

12 września 2024 roku Poczta Polska ogłosiła na swojej stronie oraz w mediach społecznościowych, że wznawia świadczenie usługi przesyłki żywych ptaków. Słyszałem o tym niehumanitarnym procederze już wcześniej, teraz postanowiłem napisać petycję do Ministerstwa Aktywów Państwowych nadzorującego Pocztę Polską.

Zachęcam do podpisania petycji wszystkie osoby, które nie zgadzają się na nieludzkie traktowanie zwierząt

Bezpośredni link do petycji:
https://www.petycjeonline.com/petycja_przesylanie_zywych_ptakow

Jeśli chcesz skontaktować się ze mną w sprawie petycji lub na temat innych inicjatyw prozwierzęcych, napisz maila:
zwierzeta@mateusz-jarczynski.pl

Tekst petycji:
Na podstawie ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach ( Dz. U. z 2018 r. poz. 870 ) żądamy w interesie publicznym wymuszenie na spółce Poczta Polska S.A objętej nadzorem Ministra Aktywów Państwowych zaprzestania świadczenia usługi przesyłania żywych ptaków. Poczta Polska S.A. poinformowała na swoim profilu w serwisie Facebook, a także na stronie internetowej zamiar wznowienia świadczenia usługi przesyłania żywych ptaków w ramach usług w usłudze Paczka pocztowa oraz Pocztex. (https://www.pocztex.pl/od-16-09-2024-roku-wznawiamy-usluge-przesylania-zywych-ptakow/). Przesyłanie żywych zwierząt w przesyłkach pocztowych lub kurierskich jest działaniem niehumanitarnym, powodującym u zwierzęcia stres, a także narażającym go na uszkodzenia ciała. Na czas przesyłki zwierze zostaje zamknięte w kartonie lub pojemniku, w którym nie ma dostępu do wody, światła słonecznego, a najczęściej także jedzenia. Nie jest w stanie realizować swoich potrzeb gatunkowych, jest także narażone na hałas, wibracje, przenoszenie, odgłosy ludzi, maszyn, a potencjalnie także innych zwierząt. Na wspomniane bodźce zwierzę nie może odpowiednio zareagować lub uchronić się przed nimi - stanowi to dla zwierzęcia sytuację ekstremalnie stresową. Regulamin usługi Pocztex (https://www.pocztex.pl/jowisz/uploads/2022/12/Regulamin-uslugi-Poczte-w-obrocie-krajowym_od-14.12.2022.pdf) wskazuje na wymagania odnośnie do opakowania, którym transportowane będzie zwierzę. Według regulaminu żywe ptaki mogą wyć wysyłane jedynie w opakowaniu „gwarantującym utrzymanie funkcji życiowych” oraz „które zapewnia przesyłanym owadom albo ptakom właściwe warunki na czas przemieszczania i doręczania przesyłki, a także ich ewentualnego zwrotu”. Pracownicy Poczty Polskiej nie są jednak przeszkoleni w zakresie wymagań biologicznych poszczególnych gatunków ptaków, a więc nie są w stanie określić spełnienia tych wymagań przez nadawcę. Ponadto w regulaminie brak zapisu, by opakowanie podlegało jakiejkolwiek kontroli ze strony pracowników, brak obowiązku okazania pracownikom zawartości opakowania, w tym wypadku zwierzęcia. W związku z tym zwierzę może znaleźć się w transporcie w nieodpowiednim pojemniku, czego skutkiem może być jego uszczerbek na zdrowiu lub śmierć. W regulaminie usługi Pocztex nie został zawarty wymóg, by adresat odebrał zwierzę w dniu realizacji przesyłki. W regulaminie usługi zawarta jest informacja, że brak możliwości doręczenia skutkuje natychmiastowym zwrotem przesyłki, nie jest jednak sprecyzowane w jakim terminie to nastąpi. Ponadto może to oznaczać, że zwierzę spędzi w zamknięciu 2 doby (jedna na doręczenie, jedna na zwrot) lub więcej. W praktyce Poczta Polska, przyjmując taką usługę do realizacji, nie jest w stanie zapewnić, że zostanie ona odebrana (przez adresata lub nadawcę po zwrocie) w terminie, który zapewni, że zwierzę nie odniesie uszczerbku na zdrowiu lub nie umrze z powodu braku wody, braku jedzenia lub stresu. W związku z powyższym uważamy realizację usługi przesyłania żywych ptaków przez Pocztę Polską za niehumanitarną oraz nieodpowiedzialną. Żywe zwierzęta nie powinny być narażane na uszczerbek na zdrowiu lub śmieć w wyniku transportu w przesyłkach pocztowych lub kurierskich. Poczta Polska natomiast nie ma narzędzi, by wyegzekwować ani użycia właściwego dla potrzeb zwierzęcia pojemnika do transportu, ani odebrania przesyłki w terminie zapewniającym przeżycie zwierzęcia. Tym samym prawdopodobnie naraża pracowników na popełnienie przestępstwa znęcania się nad zwierzętami, a siebie na potencjalne postępowania odszkodowawcze.